Riscul este o componentă inevitabilă a oricărei afaceri sau activități dintr-o afacere.

Orice activitate pe care o desfășurăm în cadrul organizației noastre are un anumit grad de risc.  Măsura în care suntem dispuși să identificăm, să înțelegem și să ne confruntăm cu aceste riscuri ține de fiecare dintre noi. De cele mai multe ori însă, alegem să evităm această confruntare cu riscurile.

Ce este riscul?

Noțiunea de risc este sinonimă cu cea de activitate. Cu toate că este prezent în mediul de afaceri și în orice activitate, de cele mai multe ori este dificil de identificat. Toate acele activități neprevăzute care pot influența afacerea noastră sunt dificil de identificat și mai ales de stabilit acțiuni pe baza lor, dar ne ajută să găsim o nouă perspectivă și noi opțiuni.

Dacă ar fi să dăm o definiție a riscului, acesta ar putea fi posibilitatea de a pierde, dar și de a crea  oportunități.

Cu ce mă ajută pe mine să identific riscurile în afacerea mea?

Cele mai multe companii mari au un departament de risc care veghează ca afacerea să fie în siguranță, iar în momentul în care apare o situație de risc toată lumea să fie pregătită și să știe cum să acționeze. În acest fel, impactul riscului asupra afacerii este mult mai mic iar activitatea poate fi reluată mult mai repede.

Riscul este un partener de nedespărțit pentru orice antreprenor. Planificarea oricărei activități are și o componentă de risc care trebuie neapărat luată în considerare pentru a putea evita orice surprize neplăcute, dar aceasta este o activitate care este bine să o facem cu cea mai mare responsabilitate, altfel va fi un exercițiu de prisos.

Cu ce mă ajută identificarea riscurilor?

  • Să indentific și să înțeleg care sunt acele riscuri care îmi pot afecta afacerea
  • Să înțeleg care este impactul lor asupra afacerii mele
  • Să știu ce am de făcut, pas cu pas, când apare o situație de risc
  • Să identific care sunt punctele vulnerabile ale afacerii mele
  • Să identific ce măsuri trebuie să iau intern pentru a reduce riscurile.

Cum identific riscurile?

În analiza de risc a unei organizații, prima etapă este cea de identificarea a riscurilor.

Vom lua în considerare două tipuri de riscuri:

  • Riscurile externe – aici putem lua în considerare riscuri de tipul: dezastre naturale (cutremur, epidemii, uragane, caniculă), competitorii, riscurile politice (mod de impozitare), riscuri comunitare (întreruperea furnizării de energie electrică, apa), riscuri de reglementare (suspendări ale autorizațiilor de transport, transferuri valutare), riscuri juridice,  riscurile financiare (credite, rata dobânzii)
  • Riscurile interne – sunt riscurile legate de neclaritatea obiectivelor și atribuțiilor, riscul tehnologic (fiabilitate), de producție (productivitatea), riscul dat de inovație și modernizare, gestionarea resurselor umane și materiale, riscuri de comunicare internă și externă, riscuri financiare (preț), riscul operațional (probleme de confidențialitate, fraudă, furt, erori de procesare/ distribuție, lipsa de personal, erori umane)

Ce fac după ce am identificat riscurile?

Odată ce am identificat care sunt riscurile care ne pot afecta afacerea, urmează etapa de analiză a lor. Vom analiza impactul lor asupra organizației noastre, având în vedere două aspecte: probabilitatea de apariție și impactul asupra afacerii.

Pentru probabilitatea de apariție putem folosi o scară de la 1 la 5, în care:

1 – rar;

2 – improbabil;

3 – posibil;

4 – probabil;

5 – sigur

Pentru impact, vom folosi o scară asemănătoare, în care:

1 – impact nesemnificativ;

2 – minor,

3 – moderat,

4 – major,

5 – catastrofic

Vom obține astfel o matrice de forma:

Vom interpreta nivele de risc dupa modelul:

Pentru fiecare risc identificat de noi, vom analiza impactul  asupra organizației și probabilitatea de apariție:

Odată identificate gradele de risc, vom stabili acțiunile necesare pentru a reduce riscul asupra organizației.

Acolo unde nu avem metode de control, putem propune și le vom transforma astfel în plan de acțiuni pentru reducerea riscurilor. Odată acțiunile întreprinse, vom face o nouă analiză a riscului și vom analiza riscul residual

În cazul în care riscul residual este major, vom implementa măsuri separate de diminuare a acestuia.

Există trei moduri de răspuns la risc:

  • Reducerea riscului
  • Evitarea riscului
  • Împărțirea lui cu o terță parte, de exemplu furnizori
  • Acceptarea riscului

Care este avantajul acestui exercitiu?

Avem un plan de acțiuni pentru a putea face față eventualelor riscuri care pot apărea. Acțiunile sunt prioritizate. Știm exact care sunt acțiunile critice cu care trebuie să începem și punctele vulnerabile pentru afacerea noastră.

Transformă riscurile în oportunități!

Un alt beneficiu al analizei de riscuri este că ne ajute să identificăm și oportunități de creștere sau dezvoltare a afacerii. Prin implementarea unor măsuri de reducere a riscurilor putem astfel să creștem afacerea. De exemplu, dacă un punct slab al afacerii este relația cu furnizorii, prin stabilirea unor procese de evaluare a furnizorilor, a unor contracte avantajoase de ambele părți vom putea atât să creștem afacerea cât și să reducem riscul de a rămâne fără materie primă.

În efectuarea analizei de risc trebuie să avem în vedere întrebări de genul:

Ce reprezintă risc pentru activitatea mea?

Ce riscuri există?

Ce probabilitate există ca acestea să se producă?

Care sunt pierderile care rezultă din aceste riscuri?

Care sunt alternativele de rezolvare a situatiei de criză?

Sharing is caring!