Dacă suntem atenți la cerințele pietei, indiferent de domeniu (produse sau servicii) vom descoperi că toată lumea iși doreste calitate: cumpăr de la firma X deoarece are produse de calitate; prefer să merg la restauratul Z doarece are servicii de calitate. Dar ce inseamnă calitate?

Este abilitatea unui produs, sau serviciu de a satisface cerințele și așteptările noastre (a clienților).

Dar aceasta nu este percepută la fel de fiecare dintre noi. De aceea au fost definite o serie de reguli care definesc această calitate in functie de tipul de serviciu sau produs oferit.

Un sistem de managementul calității reprezintă un cumul de cerințe pe care o organizație trebuie să le indeplinească pentru a putea livra in mod constant și la același nivel de calitate, produsele sau serviciile pe care le ofera clientilor săi. Acesta este standardul ISO9001.

Acest standard reprezintă doar cerințele pentru organizație. Modul in care aceste cerințe sunt indeplinite, diferă in funcție de organizație și de domeniul ei de activitate.

Sunt organizații care decid să implementeze un sistem foarte bine documentat, cu multe proceduri – dezavantajul este insă că acesta se poate transforma, foarte ușor intr-un sistem greu de urmat, anevoios, iar angajații, cei care trebuie să urmeze aceste proceduri devin frustrați și neimplicati.

Altele insă, găsesc o cale mai ușoara și mai eficientă.

Nu există un șablon de implementare al standardului, fiecare organizatie este diferită, are procese diferite, de aceea, pentru a putea implementa un sistem efficient, trebuie ințelese cerințele organizației.

De-a lungul anilor, s-a dovedit insă că cea mai eficientă metodă de implementare a unui sistem de management al calității este să implicăm angajații in elaborarea procedurilor sau a metodelor de lucru.

Diferitele metode prin care putem implica angajații, sunt definite in metodologiile Lean si Kaizen.

Astfel, imbinând cerințele standardului ISO9001 cu metodologiile Lean si Kaizen, putem implementa un sistem de managementul calității durabil și eficient.

Sharing is caring!