De-a lungul timpului, s-au scris multe cărți extraordinare despre organizarea în casă, armonie și energia lucrurilor care ne înconjoară. Dintre cele citite, aș aminti câteva care mi-au adus claritate și înțelegere asupra acestei perspective:
• Magia Ordinii, de Marie Kondo
• Arta Simplității, de Dominique Loreau
• The Home Decluttering Diet – de Jennifer Lifford
• Decluttering at the Speed of Life – de Dana K. White
Ideea de la care pornesc toate, este aceea că a face ordine este o activitate simplă, care se bazează pe două decizii importante:
- Decizia de a arunca sau nu un obiect;
- Decizia de a pune un obiect într-un anumit loc.
Acestea sunt decizii pe care le luăm de ficare dată când facem ordine. Prima decizie aduce în lumină importanța prioritizării obiectelor din casă și cunoașterea valorii acestora. A doua decizie implică organizarea în funcție de spațiu, activitate și ergonomie.
Exemplu: ordinea în dulapul cu haine
Pentru a avea un dulap în care să ne găsim ușor piesele vestimentare, putem aplica următorii pași:
- Renunțarea la toate hainele pe care nu le-am folosit în ultimul an (decizia de sortare)
- Stabilirea unui loc potrivit pentru piesele vestimentare din garderobă. Pot exista mai multe modalități de a organiza dulapul: împărțirea hainelor pe rafturi în funcție de sezon, culori, material sau categorie. (decizia de depozitare)
Sortarea obiectelor
Sortarea obiectelor face referire la decizia de a arunca sau nu un obiect. Pentru a lua cea mai bună alegere, putem să ne punem câteva întrebări ajutătoare, precum:
Cât de des folosesc acest obiect?
Cât de important/valoros este acest obiect pentru mine?
Ce stare de spirit îmi transmite acest obiect?
Care este utilitatea obiectului?
Modul de depozitare a obiectelor
Depozitarea este la fel de importantă ca și sortarea.
Felul în care așezăm lucrurile trebuie făcut cât mai practic, pentru a ne fi la îndemână și a găsi ușor și rapid obiectele când avem nevoie de ele. O idee creativă în această etapă este folosirea etichetelor (mai ales dacă facem ordine în dulapul copiilor).
Pentru păstrarea ordinii, este vital să ne creăm o disciplină în acest sens. Odată ce am stabilit un loc pentru un obiect, să fim consecvenți și să punem acel obiect la loc de fiecare dată după ce îl folosim în activitățile noastre.
Această metodă de organizare este metoda japoneză a celor 5S (Sort, Set in Order, Shine, Standardize, Sustain) despre care găsiți mai multe aici. Diferența însă, o face modul de aplicare în casă.
Atunci când luăm decizia de a ne organiza casa, trebuie să fim conștienți că aceasta vine cu o schimbare. O schimbare a atitudinii pe care o avem față de obiectele din jurul nostru.
Care este motivul pentru care am avea nevoie de această schimbare?
Specialiștii spun că există o strânsă legătură între ordinea din jurul nostru și modul în care gândim.
Orice decizie o putem lua mult mai ușor dacă în jurul nostru este ordine.
De fapt, a face ordine și a ne elibera de tot ce este inutil în jurul nostru, este un mod de viață. Un mod eficient de a ne îmbunătăți stilul de viață.
Atunci când adunăm multe obiecte în jurul nostru, o facem cu un cost. Mai devreme sau mai târziu va apărea dezordinea, iar noi plătim cu spațiul și timpul nostru.
O casă curată și aerisită ne influențează modul în care trăim, modul în care ne petrecem timpul acasă. Cu alte cuvinte, ține de noi să creăm atmosfera de acasă.
Cum începem ordinea în casă
Vom împărți activitatea pe bucăți mai mici. Vom începe de fiecare dată cu hainele. Sunt cele pe care le organizăm cel mai ușor și este un mod simplu de a învăța principiul metodei.
Cel mai bine este să împărțim activitatea în bucăți mai mici și să luăm lucrurile pe rând, pentru a nu ne pierde concentrarea și ritmul. Vom începe prima dată cu hainele, căci sunt cele pe care le organizăm cel mai ușor și este un mod simplu de a învăța principiul metodei.
După ce am terminat de ordonat hainele, putem spune că suntem pregătiți și pentru restul lucrurilor din casă. Am avut timp să experimentăm, să reflectăm și să învățăm pe parcurs, astfel încât să ne formăm un mod eficient și un ritm potrivit în această activitate de organizare în casă.
Organizăm lucrurile pe categorii și nu pe locații!
Principalele categorii ar fi:
- Haine
- Cărți/hârtii
- Ustensile de bucătărie/ baie
- Jucării
- Lucruri mărunte cu utilizare comună.
Fiecare dintre aceste categorii au reguli de sortare diferite. Pentru haine sortarea se poate face în funcție de când am folosit ultima dată acel obiect de îmbrăcăminte. Pentru ustensilele de bucătărie vom avea ca și criteriu utilitatea.
La fel și modul de depozitare va fi diferit. Un criteriu esențial pe care trebuie să îl luăm în vedere este ergonomia spațiului.Nu vom depozita lucruri grele sau voluminoase în partea de sus a dulapului. Cum, de altfel, nu vom depozita condimentele departe de locul de gătit.
Pentru copii, vom stabili locuri de depozitare la îndemâna lor și putem folosi etichete, pentru fi mai usor de identificat.
Sunt destul de multe produse care ne ajută în organizare, de la organizatoare, cosuri, separatoare, sau pur si simplu cutii de carton.
Și totuși….
De multe ori ajungem până în acest pas, organizăm totul, avem o stare de mulțumire și împlinire. Dar după puțin timp lucrurile se acumulează din nou, iar dezordinea reapare.
De ce?
Deoarece avem nevoie să ne instituim și o rutină de menținere a ordinii. Să ne creăm anumite deprinderi. Cel mai important este să punem fiecare obiect la locul lui după ce l-am folosit.
Pentru obiectele noi, să creăm un loc special odată ce le-am achiziționat.
Sunt rutine care poate ni se par simple, banale, dar esențiale pentru menținerea ordinii.
Copiii și organizarea în casă
Un capitol special este cel dedicat copiilor. Este important să îi implicăm și pe ei, de la vârste cât de mici în organizarea jucăriilor și a lucrurilor personale.
Cu cât vor fi mai mult implicați, chiar sub formă de joc la început, cu atât vor deveni adulți mai responsabili și vor înțelege utilitatea metodei. Organizarea jucăriilor o putem face în funcție de câteva categorii, de exemplu:
- jucării de motricitate (puzzle);
- păpuși;
- instrumente muzicale, etc.
Ca și o rutină pentru ei ar putea fi ca seara, la culcare, fiecare jucărie să “doarmă” la lucul ei.
Cu siguranță nu este ușor să ne creăm deprinderi noi, dar dacă avem o motivație, un scop – nu este imposibil. Important este să descoperim acel motiv pentru care am dori să facem ordine. Pe mine, ordinea mă inspiră. Eu nu pot să iau decizii importante atunci când în jurul meu nu este ordine.
Pentru tine, care este motivul pentru care ai face ordine în casa ta?