Aproape fiecare organizație se confruntă cu probleme strategice uriașe, adesea, cu nevoia de a-și reimagina scopul, identitatea, strategia, modelul de afaceri și structura.

Chiar dacă, la finalul fiecărui an lucrăm la definirea obiectivelor, crearea strategiei de creștere pentru anul următor și stabilirea unui plan de acțiune, nu avem parte de rezultatele dorite. 

În acest articol vom trece prin câteva greșeli frecvente ce țin de crearea și implementarea strategiei organizaționale. De asemenea, vom învăța cum să evităm unele probleme strategice și să ajungem mai aproape de țelul nostru.

Ce sunt problemele strategice?

Problemele strategice cu care se confruntă companiile pot lua forma unor întrebări, teme sau provocări, pe care firmele trebuie să le rezolve pentru a rămâne competitive și relevante în mediul de afaceri în continuă schimbare.

Aceste probleme strategice au un impact major asupra cursului și direcției afacerii și necesită luarea unor decizii importante, pentru a aduce soluții clare și sigure pentru viitorul organizației.

De ce nu funcționează strategiile organizaționale?


Strategiile nu sunt strategii adevărate

De multe ori, evităm să aprofundăm strategia afacerii. Astfel, ajungem să credem că evaluarea rezultatelor din anul precedent (de obicei doar financiare) și setarea unei creșteri în procente este de ajuns pentru a întocmi o strategie. Însă, ne înșelăm. 

Nu este suficient să definim că vrem să creștem vânzările cu 15% și atât. Asta nu este o strategie, este doar un simplu obiectiv, care și el, la rândul lui este incomplet. 

Dacă vrei să înveți cum să îți setezi corect obiectivele, citește articolul pe care l-am scris despre Ce sunt și cum te ajută obiectivele SMART.

Dar ce lipsește la strategia noastră?

A avea obiective financiare este bine, dar nu suficient.

În primul rând, trebuie să ne convingem că acea creștere de x% ne ajută să ne atingem obiectivul pe termen lung (de 5 sau 10 ani). 

Apoi, trebuie să analizăm contextul intern și extern al organizației, capabilitățile noastre și nu în ultimul rând, să ne definim modul în care vrem să atingem acel target de vânzări: tipuri de clienți, valoare minimă a contractelor, profitabilitate, etc.

În setarea obiectivelor, este bine să ținem cont de cele patru direcții strategice: financiar, client, procese și creștere și dezvoltare (învățare).

Nu comunicăm strategia și nu legăm obiectivele departamentale de strategia organizațională

Chiar dacă reușim să definim o strategie, ținând cont de cele de mai sus, nu este suficient. Strategia care este doar în mintea managerului general, nu va da rezultate, ci doar frustrări de ambele părți: angajați și management.

Explicând strategia, angajaților le va fi mult mai ușor să ia decizii, în aria lor de activitate, vor înțelege direcția și se pot alinia mai ușor cu planul. Creăm claritate și predictibilitate.

Pe de altă parte, având clarificată strategia organizației, fiecare manager de departament poate defini obiective departamentale aliniate cu strategia. De asemenea, este bine să înțelegem părerea echipei de management și să oferim posibilitatea ajustării obiectivelor.

Probleme strategice - greseli in strategia organizationala

Nu analizam mediul de business și capabilitățile noastre

Înainte de setarea strategiei afacerii, trebuie să analizăm mediul de business în care activăm, să identificăm oportunitățile și amenințările asupra afacerii. Aici ne ajută analiza SWOT și PESTLE și un registru de riscuri organizaționale. 

Va fi mult mai ușor și mai realist să setăm obiective bazate pe punctele noastre tari și pe oportunitățile din piață.

Pe de altă parte, dacă nu analizăm capabilitățile noastre interne (resursele, cunoștințele și abilitățile personale), pierdem din vedere factori importanți, care pot duce la realizarea sau nerealizarea strategiilor setate.

Nu monitorizăm obiectivele și gradul de atingere al acestora

Chiar dacă definim strategia de business, o comunicăm echipei și definim obiective și planuri de acțiuni clare, cu termene și responsabilități, acestea nu se vor întâmpla de la sine.

Trebuie să setăm de la început modul și frecvența monitorizării obiectivelor (zilnic, săptămânal sau lunar) și, atunci când nu reușim să le atingem, să luăm acțiunile necesare.

De multe ori se întâmplă ca, atunci când nu reușim să atingem un obiectiv, rezultatele nu sunt pe măsură sau apar schimbări neprevăzute (ex: război, pandemie) pur și simplu renunțăm la obiective, considerăm că nu se mai aplică și le lăsăm pe altădată.

Ce am putea face, este să reanalizăm situația, să ajustăm planurile și să ne menținem obiectivul. Poate avem nevoie de alte acțiuni, alte resurse, dar strategia de creștere va rămâne.

Este bine să înțelegem că planurile nu sunt rigide, mediul economic se schimbă și noi trebuie să fim suficient de agili să reacționăm în timp la schimbare pentru a ne putea menține directia strategică.

Lipsește prioritizarea clară

Se întâmplă de multe ori ca în urma exercițiului de setare a strategiei și a obiectivelor, să avem o listă lungă de obiective. Cel mai eficient este să le prioritizăm, să înțelegem din planul strategic, care sunt direcțiile cheie și care sunt acțiunile care trebuie efectuate cu prioritate.

Acestea sunt cele mai întâlnite cauze ale eșecului strategiei organizaționale. Indiferent de situația în care se află afacerea ta, trebuie să știi că există o soluție și o șansă de transformare. 

Evitând aceste 5 greșeli de strategie, vei reuși să creezi claritate privind strategia organizației, predictibilitate asupra gradului de realizare și implicarea angajaților în atingerea obiectivelor setate.

Sharing is caring!